Vatsalihasten erkauma - miten saan keskivartaloni kuntoutettua?

Vatsalihasten erkauma - miten saan keskivartaloni kuntoutettua?

Vatsa pömpöttää, sormet uppoavat vatsalihasten väliin ja sängystä noustessa vatsalihasten keskilinja nousee patonkimaiselle rakenteelle. Selkää särkee ajoittain ja lantionpohjakaan ei tunnu normaalilta. Liittyvätkö nämä asiat toisiinsa? Voisiko kyseessä olla vatsalihasten erkaantuma?

Tässä muutamia keskeisiä ajatuksia, joiden kanssa useat asiakkaani tulevat vastaanotolleni hakemaan apuja. Mielessä pyörii myös usein kysymyksiä liittyen liikuntaan ja erityisesti siihen, tulisiko liikunnassa välttää tiettyjä lajeja, harjoitteita tai alkuasentoja, jotta mahdollinen erkauma ei pahenisi ja tilanne saataisiin kuntoon. Hyvin inhimillisesti vatsalihasten erkauma aiheuttaa myös huolta siitä, tuleeko keskivartalo palautumaan entiselleen ilman kirurgisia toimenpiteitä.

Onko minulla vatsalihasten erkauma?

Vatsalihasten erkaumaa voi tutkia kotioloissa helpolla, suuntaa-antavalla testillä. Asetu selinmakuulle ja tuo polvet koukkuun. Nosta päätä hieman ylös alustasta ja tunnustele vatsalihasten välissä olevaa jännesauman aluetta. Jännesauma kulkee aina rintalastan alaosasta häpyluuliitokseen saakka. Voit ajatella sen kulkevan aivan kuin paidan vetoketju, keskellä vatsaa ja suoraa linjaa ylhäältä alas. Miltä vatsalihasten väli tuntuu sormiesi alla? Entä miltä vatsa näyttää?

 

Vatsalihasten erkauman tutkiminen, fysioterapeutti tutkii asiakkaan vatsalihasten erkaumaa

Kuva: Äitiysliikuntavalmentaja testaa vatsalihasten erkaumaa asiakkaalta

Vatsalihasten erkaumalle on tyypillistä se, että pään nosto -testissä vatsalihasten oikea ja vasen puoli siirtyvät hieman kauemmas keskilinjasta, jolloin keskilinja voi kohota ylöspäin joko koko matkaltaan tai osalta matkaa. Vastaavasti keskilinja voi painua kuopalle, jolloin pystyt asettamaan helposti sormesi lihasten väliin ja painamaan niitä hieman alaspäin. Olemme kiinnostuneita erityisesti siitä, miltä jännesauma tuntuu sormiesi alla, lihasten välinen välimatka ei ole nykytietämyksen mukaan enää niin merkityksellinen asia. Mikäli saat useamman sormen lihasten väliin, tunnet selvän kuopan sormiesi alla, vaikka lihasten reunat olisivatkin aika lähellä toisiaan, voi kyseessä olla vatsalihasten erkauma, jonka kuntoutumiseen on hyvä hakea apua ammattilaiselta.

🔎 Seistessä vatsalihasten erkauma voi näyttäytyä “pinkeänä vatsana”. Useat asiakkaat kuvailevat oloansa, kuin olisivat edelleen raskaana. Vatsaa ei saa litistettyä, vaikka kuinka yrittäisi. Napa voi olla myös hieman ulkoneva ja navan reunat painua alaspäin, kuin navalla olisi suupielet alaspäin. 

Vatsalihasten erkauman ollessa usean sentin mittainen leveydeltään, voi tyypillisesti keskivartalossa esiintyä myös kipuja joko ihan paikallaan ollessa, liikkuessa tai silloin, kun jotain osuu vatsaan. Osa ei esimerkiksi voi pitää korkeavyötäröisiä housuja juuri tämän vuoksi.

Äitiysliikuntavalmentajia tarvitaan! Lue lisää ja tilaa video >>

Äitiysfysioterapeuttina ja äitiysliikuntavalmentajana haluan kuitenkin muistuttaa, että kaikki kuoppamaisuus tai kohoumat vatsalihasten keskilinjassa eivät suorilta tarkoita vatsalihasten erkaumaa tai sitä, että siitä olisi suurta haittaa arjessa. Rohkaisenkin kotona kokeilemaan testiä vielä uudelleen niin, että otat tukea keskivartalosta kevyesti ikään kuin toisit lantion luita kohti toisiaan. Tunnet alavatsalla kevyttä jännitystä ja voit kokeilla kevyesti liu´uttaa napaa hieman ylöspäin. Mikäli vatsalihasten välinen jännesauma napakoituu sormiesi alla ja pysyy mielestäsi paremmin tiiviinä liikkeen aikana, olet todennäköisesti saanut juuri oikeanlaisen kontaktin keskivartaloosi! Voi ollakin siis niin, että lepotilassa huomaamme erkaumaa, mutta tuen kanssa se ei häiritse liikkeitä tai rajoita ylipäätänsä liikkumista. Ja mikäli kontakti vatsalihasten väliseen jännesaumaan löytyy, on tilaa mahdollista kuntouttaa konservatiivisesti eli aktiivisen liikkeen kautta.

Kuva: vatsalihasten erkauma navan yläpuolella, patonkimainen rakenne

Luonnollisestikin vatsalihasten erkauma aiheuttaa siis mahdollisten toiminnallisten häiriöiden lisäksi ennen kaikkea kosmeettista haittaa, kun keskivartalo ei näytä samalta kuin aiemmin. Se ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, etteikö keskivartalo voisi olla täysin toimiva kokonaisuus. Vaikka vatsalihasten välissä olisi, syystä tai toisesta, erkaantumaa, voi toiminta olla silti hyvää. Ajatukset siitä, että erkauma aiheuttaisi selkäkipuja tai virtsankarkailua on kumottu jo hetki sitten. Usein oireita kuitenkin löytyy samalta asiakkaalta. Mikä yhteys niillä sitten on?

🔎 Vatsalihasten erkaumalla tarkoitetaan tilaa, jossa vatsalihasten välissä kulkeva jännesauma, linea alba, on venynyt ja mahdollisesti haurastunut. Tila on yleinen synnyttäneillä naisilla, mutta vatsalihasten erkaumalle altistavat myös raskas fyysinen työ, kuormittava harjoittelu sekä keskivartalolihavuus (kohonnut viskeraalirasva), minkä vuoksi erkaumaa tavataankin monen ikäisten naisten ja miesten keskuudessa.

 

Syitä vatsalihasten erkauman syntymiselle

Tämän hetkisen tutkimustiedon valossa kohonnut BMI, kudostyyppi, ikä, diabetes, raskaudet ja raskaat nostot raskauden aikana saattavat mahdollisesti altistaa vatsalihasten erkauman synnylle. Varmaa tietoa meillä ei ole saatavilla, sillä tutkimusasetelma on hankala ja tutkimusotannat usein pieniä. Tutkimusten valossa tiedämme kuitenkin sen, että esimerkiksi raskauden aikaisella harjoittelulla on suojaava, ennaltaehkäisevä vaikutus vatsalihasten erkaumaan. Käytännössä emme voi siis suoraan osoittaa, miksi toisille erkaumaa syntyy ja toisille ei. Uskon itse vahvasti kudostyypin olevan yksi keskeisimmistä tekijöistä.

🔎 Vatsalihasten välinen valkoinen jännesauma, linea alba, rakenteena muodostuu kaikista vatsalihasten kerroksista. Se yhdistää jokaisen kerroksen toisiinsa, jolloin kuormittamalla keskivartaloa, saadaan aina kontakti myös linea alban alueelle. Vahvistamalla kaikkia vatsalihasten kerroksia, linea alban alue voi kokonaisuudessaan vahvistua ja jäntevöityä.

 

Use it or lose it

Mitä sitten kannattaisi tehdä jos vatsalihasten erkaumaa on? Vielä muutama vuosi takaperin lähestyimme asiaa vahvasti kuormituksen keventämisen kautta. Mietittiin, mistä liikemalleista olisi haittaa keskivartalolle ja mitkä ovat sellaisia toimintoja arjessa, jotka pahentaisivat erkauman oireita. Näin ollen löysimme itsemme asiakkaan kanssa usein tilanteista, joissa harjoittelua oli aloitettu kevennetysti ja arjessa oli kiinnitetty huomiota kuormittavien liikemallien välttämiseen ilman riittävää tukea. Muistan eräänkin asiakkaan, joka ei uskaltanut laskea laukkuaan lattialle vastaanotolle tullessaan, jottei liike aiheuttaisi harmia ja erkauman pahenemista. Pelko oli vahvasti läsnä, kun puhuttiin erkaumasta. 

Kuvassa vasemmalla näkyy erkauman aiheuttava ylävatsan pinkeus ja kuvassa oikealla kuntoutunut erkauma samalla asiakkaalla.

Kuva: Kuvassa vasemmalla näkyy erkauman aiheuttama ylävatsan pinkeys ja kuvassa oikealla kuntoutunut erkauma samalla asiakkaalla.

Olimme siis pattitilanteessa. Synnyttäneillä naisilla arjen kuormittavuus kasvoi koko ajan jo sitäkin kautta, kun vauvat kasvoivat ja vahvistuivat. Sylittelijät kantoivat yhä isompaa kuormaa käsillään ja rattaiden työntely kävi työläämmäksi. Jos samalla pitäisi keventää kuormitusta, ei se kävisi järkeen. Oli siis ajateltava asiaa toista kautta. Entä jos lähtisimmekin rohkeasti vahvistamaan kehoa ja palaamaan normaaleihin arkirutiineihin.

🔎 Nykytietämys erkauman kuntoutumisesta ja palautumisesta puhuu paljon juurikin keskivartalon kuormituksen puolesta. Vahvistuakseen kudos tarvitsee töitä. Meidän tulisi saada keskivartalo tekemään töitä, jotta hermotus paranisia alueella, lihakset oppisivat tekemään taas töitä yhdessä ja kudosrakenteet vahvistuisivat proteiinisynteesin kautta. Vatsalihaskerroksia yhdistää vahva aponeuroosi eli sidekudosrakenne, jonka kautta lihaskerrokset ovat yhteydessä toisiinsa. Kun kaikkia lihaskerroksia vahvistetaan, voidaan saavuttaa kokonaisvaltaisesti vahva ja toimiva keskikeho.


Mitä tämä tarkoittaa siis ihan käytännössä? Keskivartaloa saa ja pitääkin käyttää arjessa. Mitään tavallisia arkitoimintoja, kuten lapsen kantamista, nostamista, tavaroiden siirtelyä tai nostelua ei tarvitse välttää - päinvastoin. On toki mahdollista, että tietyt liikkeet, kuten lapsen kantaminen sylissä, voi pahentaa tiettyjä oireita ja tällöin liikkeeseen on hyvä puuttua. Meidän ei kuitenkaan tarvitse välttää tai pelätä liikkeitä vain sen vuoksi, että ajattelemme niiden pahentavan erkaumaa. Keskivartaloharjoitteista myös vatsarutistuksia ja lankkupitoja saa tehdä, samoin raskaampia koko kehon liikkeitä, kuten kyykkyjä tai maastavetoja. Kyse ei siis ole siitä mitä tehdään, vaan miten tehdään. Kun muutamme liikkeessä jotain pientä asiaa; hengitystä, asentoa, liikesyvyyttä, syvien lihasten aktivaatiota, saadaan mistä tahansa liikkeestä juuri sinulle turvallinen. 

Haaveiletko sinä urasta Äitiysliikuntavalmentajana? Tilaa video >>

Olen siinä mielessä etuoikeutettu, että olen päässyt seuraamaan satojen asiakkaiden kuntoutumisen polkua vuosien varrella. En muista urani varrelta yhtään asiakasta, jonka kanssa olisimme joutuneet toteamaan, ettei liike ja liikkuminen olisi turvallista. Tunnistan kyllä paljon asiakkaita, joita liikkuminen on pelottanut ja hirvittänyt. Oma keho ei ole tuntunut entiseltään ja luottoa kehoon ei ole juuri ollut olemassa. Liikkuminen on voinut myös aiheuttaa kivun tuntemuksia. Kehon käyttäminen on kuitenkin ainoa reitti vahvistaa kudosrakenteita. Jos emme käytä lihaksia ja hermota niitä, menetämme ne. Jos olet joskus ollut esimerkiksi polvileikkauksessa, tunnistat ehkä tämän. Leikkauksen seurauksena et ole voinut käyttää jalkaasi. Kun vihdoin pääset liikkeelle, tuntuu kuin aloittaisit ihan alusta, opettelet ensimmäisenä kävelemään. Tämän jälkeen on vuorossa lihasmassan lisääminen ja lihaskunnon parantaminen. Jalan lihakset ovat surkastuneet, kun niitä ei ole käytetty. Sama pätee keskivartaloon. Vain vahvistamalla ja käyttämällä keskikehoa voimme saada sen toiminnan palautumaan.

 

Kuva: kuvassa asiakas, jolle tehty vatsalihasten erkauman korjausleikkaus sekä poistettu vatsanahkaa. Kyseessä on iso leikkaus.

Vatsalihasten erkauma liikkuessa

Kiinnitämme liikkeissä huomiota siihen, miten vatsanseinämä reagoi liikkeessä. Vatsalihasten erkaumalle on tyypillistä, että vatsalihasten väliin syntyy joko kuoppa tai patonkimainen rakenne silloin, kun tuki ei toteudu haluamallamme tavalla. Tämän voi havaita esimerkiksi vatsarutistuksessa, kun pää nousee alustasta. Mikäli keskivartalo ja erkauman alue toimii hyvin, vatsalihasten keskilinja pysyy napakkana tai jos se nouseekin patongille, on tuntemus sormien alla pehmeähkö ja joustava. Mikäli toiminnassa on häiriötä, voi keskilinja kohota ja tuntua kovalle sormien alla. Vastaavasti linea alba voi painua voimakkaasti kuopalle. Jos haaveilet siis esimerkiksi punnerrusten tekemisestä, mutta arkailet liikettä erkauman vuoksi, kokeile tehdä muutoksia liikkeeseen tekemällä esimerkiksi punnerrukset kädet korotettuna jotain tasoa varten. Jos taas haaveenasi on päästä lankuttamaan, voisiko lankut aloittaa suorin käsin ja jaloin? Ehkä ensin seinää vasten ja sieltä hiljalleen alaspäin laskeutumalla?

🔎 Vatsalihasten erkaumalla on todettu olevan yhteyksiä alentuneeseen tyytyväisyyteen omaa kehonkuvaa kohtaan sekä elämänlaatuun.

Ja mitä vatsalihasten erkaumaan yhdistettäviin oireisiin, kuten selkäkipuun, virtsankarkailuun, ryhtiongelmiin tai vaikeuteen saada tukea keskivartalosta tulee, haastan miettimään, voisiko näiden oireiden taustalla ollakin jotain muuta?

Tässä muutamia kysymyksiä sinulle:

  • Aiheuttaako vatsalihasten erkauma sinulle pelkoa/häpeää/itsetunnon ongelmia?
  • Huomaatko rajoittavasi liikuntaa erkauman vuoksi?
  • Varotko arkitoimintojen aikana kuormittamasta keskivartaloa?
  • Koetko, että voit ja uskallat liikkua vain kevyesti, jotta erkauma ei pahenisi?
  • Ajatteletko, ettei keskivartalo kuitenkaan tule kuntoon ja erkauman korjausleikkaus on ainoa vaihtoehto?

Pelko, epävarmuus ja epätietoisuus saavat kehon jännittymään ja hengityksen muuttumaan pinnalliseksi. Entä jos kivut, paineen tuntemukset keskivartalossa ja lantionpohjassa sekä ongelmat keskikehon tuessa olisivatkin seurausta siitä, ettei keho pääse toimimaan spontaanisti, luonnollisesti ja rennosti? Voisiko muuttuneilla liikuntatottumuksillasi olla yhteyttä koettuun selkäkipuun enemmän, kuin itse vatsalihasten erkaumalla? Voisiko ryhdin kannattelemisen vaikeudet johtuakin siitä, että pyrit asentoon, mikä ei ole sinulle edes sopiva? Entä jos oletkin juuri sinulle optimaalisessa asennossa jo nyt? Entä jos kertoisinkin, että voit liikkua aivan normaalisti erkaumasta huolimatta ja palata rakkaiden harrastustesi pariin, miltä se sinusta tuntuisi?

 

Kuva: synnyttänyt nainen tekemässä vatsalihasten erkaumaa kuntouttavia harjoitteita kuntosalilla äitiysliikuntavalmentajan kanssa

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että joskus vatsalihasten erkauman kuntoutumiseen tarvitaan kirurginen toimenpide etenkin silloin, jos linea alba on menettänyt elastisuuttaan tai vatsalihasten keskilinjassa on kivuliaita tyriä. Kuntoutuksen ja liikkeen ammattilaisena olen ehdottomasti myös sitä mieltä, että aina on toivoa kuntouttaa vatsalihasten erkaumaa myös konservatiivisesti, liikkeen ja kuormituksen kautta. Olen ollut mukana asiakkaiden matkassa, jotka ovat leikkaukselta lopulta välttyneet, kun olemme löytäneet tavan vahvistaa keskikehoa heille sopivalla ja erkauman kuntoutumista tukevalla tavalla. Kiitänkin kaikkia asiakkaita, jotka ovat luottaneet meihin ammattilaisiin ja hakeneet rohkeasti apua.

Kannustan ehdottomasti kaikkia, jotka epäilevät itsellään vatsalihasten erkaumaa, hakeutumaan osaavan ammattilaisen luokse, jossa tilannetta voidaan tutkia lisää ja saat juuri sinulle sopivat yksilölliset ohjeet liikkua.

 

🔎 Yleisohjeet - vältä sitä tai tätä - eivät sovi tai ole sovellettavissa kaikille. Jokaiselle löytyy tapa liikkua niin, että se on turvallista vatsalihasten erkauma huomioiden.

 Suomessa vatsalihasten erkaumaan perehtyneitä ammattilaisia ovat esimerkiksi äitiysfysioterapeutit sekä äitiysliikuntavalmentajat.

Keho vahvistuu kun sitä käyttää - ei anneta pelon vaikuttaa liikuntatottumuksiimme. Kokeile ja tunnustele millainen liike tuntuu sinusta hyvältä ja ota ammattilainen avuksesi jos tuntuu, etteivät oman keinot enää riitä. :)

Haluatko oppia lisää keskivartalon kuntouttamisesta?

Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksessa saat hyvää tietoa synnytyksestä palauttavista harjoitteista ja kuinka testata keskivartalon palautumista asiakkaalta synnytyksen jälkeen. Äitiysliikuntavalmentajia tarvitaan! Lue lisää >>

 


Äitiysliikunta-akatemian pääkouluttaja
Sofia Lahtinen



0 kommenttia

Jätä viesti

Viestit tarkastetaan ennen julkaisua