Matka äitiyteen - raskaus eri kolmanneksilla

Raskaus on ainutlaatuinen muutoksen matka kohti äitiyttä. Eri kolmansilla raskaus tuo erilaisia muutoksia odottavan äidin kehoon ja mieleen. Raskaus ja muutos äitiyteen voi tuoda epämiellyttäviä tuntemuksia, mutta onneksi niiden helpottamiseksi on keinoja.

Käsien puutuminen raskausaikana

Rannekanavaoireyhtymä on yleinen, mutta epämiellyttävä vaiva raskausaikana. Käsien puutuminen ja pistely ovat merkki hermopinteestä, josta rannekanavaoireyhtymästä on kyse. Lue miniartikkelista, mistä käsien puutuminen johtuu ja ota haltuun 10 kohdan vinkkilista miten ehkäistä käsien puutuminen!

Raskausoireet - kaikki ovulaatiosta raskauden ensioireisiin

Raskausoireet voivat alkaa heti, kun hedelmöittyminen on onnistunut. Alkuraskaudessa raskausoireet voivat paljastaa raskauden jo ennen sen varmistamista. Lue kaikki tarvitsemasi tieto ovulaatiosta alkuraskauden ensioireisiin ja kuinka tunnistat raskausoireet.

Lonkkakipu on monen raskaana olevan vaivana etenkin loppuraskaudessa

Yksi raskauden aikana vaikuttavista hormoneista on relaksiini-hormoni. Relaksiini-hormonin erityksen tarkoituksena on löysyttää lantion alueen nivelsiteitä synnytystä ajatellen. Monet odottavat äidit tuntevat relaksiinin vaikutuksen lantion alueen löysyytenä ja liikkuvuutena jo paljon ennen synnytystä.

Pilates raskausaikana – Turvallinen liikuntamuoto odottaville äideille

Usein liikunta raskausaikana on asia, joka herättää paljon kysymyksiä. Yleisimpiä kysymyksiä on, miten voin liikkua raskauden eri vaiheissa? Voiko keskivartaloa vahvistaa raskausaikana?

Kasviproteiinien hyödyt aktiiviliikkujalle: Suorituskykyä, terveyttä ja tekoja ympäristön hyväksi

Riittävä proteiinin saanti on tärkeää kaikille ja erityisen tärkeää se on aktiiviliikkujille, jotta palautuminen ja kehittyminen on mahdollista. Proteiinit ovat kehomme rakennuspalikoita ja proteiinit koostuvat aminohapoista. 

Miten vahvistaa lantionpohjaa ilman erillisiä lantionpohjan supisteluja?

Moni tuskailee lantionpohjalihasten harjoittelun kanssa… aikaa ja motivaatiota harjoittelulle ei ole, vaikka muuten liikunta on mukavaa. Kuulostaako tutulta? Entäpä, jos voisitkin vahvistaa lantionpohjaa ikäänkuin huomaamatta kotijumpan tai kuntosali -treenin yhteydessä.

Nukkumisasennon merkitys raskausajan kiputiloihin

Tiesitkö, että nukkumisergonomialla voidaan vaikuttaa suuresti erilaisiin kiputiloihin raskausaikana ja synnytyksen jälkeen? Vietämme sängyssä noin 7-9 tuntia yössä ja se on pitkä aika olla huonossa, epäergonomisessa asennossa. 

Sisätutkimus osana synnyttäneen naisen tutkimista

Lantionpohjan anatomian ja toiminnan ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää silloin, kun halutaan tukea äitejä esimerkiksi toipumaan synnytyksestä tai pääsemään eroon häiritsevistä lantionpohjan toimintahäiriöistä, kuten virtsankarkailusta.