News

  • Räppää korsetti kuntoon

    Tapahtumalla halusimme saada naiset tietoiseksi rakkauslihaksistaan ja opettaa käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. 

  • Miksi Äitiysliikuntavalmentajaksi kouluttautuminen kannattaa?

    Tietoa ei ole riittävästi raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien valmentamisesta. Useilla ammattilaisilla niin sanotusti tippuvat hanskat tiskiin siinä vaiheessa, kun heidän asiakkaansa raskautuvat. Ammattilaiset etsivät tietoa turvallisista raskausaikaan ja synnytyksen jälkeisistä harjoitteista, mutta silti mieltä usein painaa ajatus ”entä jos teen jotain väärin?” tai ”voinko saada asiakkaalleni ja raskaudelle jotain vahinkoa aikaiseksi?

  • Terveydenhoitajat tärkeässä roolissa erkauman hoidossa

    Neuvolan terveydenhoitaja on ainoa ammattiryhmä, joka tapaa jokaisen synnyttäneen naisen synnytyksen jälkeen. Näin ollen on ensiarvoisen tärkeää, että heillä on tietoa ja taitoa tunnistaa hoitoa ja kuntoutusta vaativa erkauma.
  • Juoksu - koska aloittaa synnytyksen jälkeen?

    Aurinko paistaa ja ihanat kelit houkuttaa laittamaan juoksulenkkarit jalkaan.Ennen kuin alkaa kirmailemaan sen enempää on hyvä kurkistaa lantionpohjan kuulumiset - erityisesti, jos on vastikään synnyttänyt. 
  • Liikuntaa eri raskauskolmansilla

    Poikkeaako liikuntasuositukset eri raskauskolmansilla? Tulisiko odottavan äidin huomioida erilaisia asioita eri kolmansilla? Onko jokin laji kielletty raskausaikana? Voiko liikunta olla raskaudelle ja sikiölle haitaksi? 

     

  • Valmentaja vauhdittamassa synnytyksestä palautumista

    Valmentajan rooli voi olla hyvin merkittävä asiakkaan fyysisessä, ja miksei henkisessäkin palautumisessa synnytyksen jälkeen. Äidit käyvät neuvolassa jälkitarkastuksessa ja mahdollisesti äitiys-/lantionpohjan fysioterapiassa kerran tai kaksi, mutta tämän jälkeen he siirtyvät suurelta osin muiden liikunta- ja hyvinvointialan ammattilaisten palvelujen ääreen, jolloin myös vastuu palautumisen tukemisesta siirtyy heille.  
  • Voiko vaunulenkeistä saada tehokkaan treenin?

    Vaunulenkeistä voi todellakin saada hyvän treenin, kun työntää vaunuja ryhdikkäästi hyvällä ergonomialla ja käyttää tehokkaasti lihaksia. Kun mukaan lisää vielä muutaman lihaskuntoliikkeen tehokas treeni on valmis. 
  • Vatsalihasten erkauma urheilijalla

    Vatsalihasten erkauma on pitkään puhuttanut lähinnä synnyttäneiden naisten vaivana. Viime aikoina on onneksi alettu puhumaan myös siitä, että erkaumaa voidaan tavata niin naisilla kuin miehilläkin, ikäryhmästä riippumatta. Tiedämme myös, että erkaumasta kärsivät urheilijat, erityisesti voimaharjoittelijat.
  • Ruokailu raskauden jälkeen – kolme kovaa kysymystä ammattilaiselle

    Synnytyksen jälkeen tuore äiti palautuu raskaudesta ja synnytyksestä, ja alkaa opetella uutta arkea uuden perheenjäsenen kanssa. Myös ammattilaisen tulee muistaa uunituoreen äidin rajalliset voimavarat ohjaustyössään.
  • Raskaana oleva liikkuja -kuinka syödä?

    Moni raskaana oleva liikkuja pähkäilee, mitä ja minkä verran tulisi syödä, jotta puhti pysyy yllä ja vatsassa jumppaava vauvakin saa omansa. Raskaus ei estä liikkumista kuin tietyin lääketieteellisin perustein. Tottunut liikkuja vaihtaa rasittavista lajeista kohti kevyempää intensiteettiä ja ottaa valikoimaan myös lempeää liikettä. 
  • Muistatko tämän; "pimppijumppa valtaa Suomen"!

    Vajaa kymmenen vuotta sitten syntyivät Bailamama ryhmäliikuntatunnit. Tunnit erottuivat valtavirrasta sillä, että mukana oli lantionpohjalihasten supertreeni. Näkyvien lihasten ohella treenattiin siis myös piilossa olevia lantionpohjan lihaksia. 
  • Voiko raskausajan liikunnalla vaikuttaa synnytyksen kulkuun?

    Raskausajan liikunnalla on todettu olevan monia hyödyllisiä vaikutuksia niin äidin kuin kasvavan vauvan terveyteen. Hyvä lihaskunto ja riittävä kestävyyskunto auttavat mukautumaan raskauden mukanaan tuomiin muutoksiin ryhdin ja kehon painopisteen suhteen. Kehoa voi olla helpompi ja kivuttomampi liikuttaa, kun lihakset ovat hyvässä kunnossa. Sykkeen vaihteluilla taas vahvistetaan myös kasvavan lapsen sydäntä.