Äitiysliikunta-Akatemia Blogi

  • Nukkumisasennon merkitys raskausajan kiputiloihin

    Tiesitkö, että nukkumisergonomialla voidaan vaikuttaa suuresti erilaisiin kiputiloihin raskausaikana ja synnytyksen jälkeen? Vietämme sängyssä noin 7-9 tuntia yössä ja se on pitkä aika olla huonossa, epäergonomisessa asennossa. 
  • Lantionpohjan kireys ja sen hoitaminen

    Tiesitkö, että virtsankarkailun tai lantionpohjan oireiden syynä ei läheskään aina ole heikko lantionpohjan lihaksisto, vaan usein syynä onkin juuri ylikireät lihakset?
  • Sisätutkimus osana synnyttäneen naisen tutkimista

    Lantionpohjan anatomian ja toiminnan ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää silloin, kun halutaan tukea äitejä esimerkiksi toipumaan synnytyksestä tai pääsemään eroon häiritsevistä lantionpohjan toimintahäiriöistä, kuten virtsankarkailusta. 

  • MamaMassage® äitiyshierontaa

    "Onko turvallista käydä hieronnassa raskausaikana?"
    "Voiko hieronnalla auttaa raskausajan liitoskipuihin ja kehon kireyksiin?"

    Näitä asioita kysytään usein eikä ole tavatonta, että hierojat kertovat kieltäytyvänsä raskaana olevan hieronnasta, koska pelkäävät satuttavansa odottavaa äitiä. 

    Hieronta kuitenkin on turvallista myös raskausaikana, kun huomioi aiheeseen liittyvät erityispiirteet.

     

  • Mikä 4Venus tunti?

    4Venus -tunti on Bailamaman ryhmäliikuntakonseptin ydin tunti, jossa treenataan naisten tärkeintä lihasryhmää eli lantionpohjalihaksia. Tunti on tarkoitettu kaikenikäisille kaikille naisille. Tunti on tehokas ja vauhdikas ryhmäliikuntatunti, joka kannustaa nauttimaan naiseudesta.

  • Räppää korsetti kuntoon

    Tapahtumalla halusimme saada naiset tietoiseksi rakkauslihaksistaan ja opettaa käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. 

  • Miksi Äitiysliikuntavalmentajaksi kouluttautuminen kannattaa?

    Tietoa ei ole riittävästi raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien valmentamisesta. Useilla ammattilaisilla niin sanotusti tippuvat hanskat tiskiin siinä vaiheessa, kun heidän asiakkaansa raskautuvat. Ammattilaiset etsivät tietoa turvallisista raskausaikaan ja synnytyksen jälkeisistä harjoitteista, mutta silti mieltä usein painaa ajatus ”entä jos teen jotain väärin?” tai ”voinko saada asiakkaalleni ja raskaudelle jotain vahinkoa aikaiseksi?

  • Terveydenhoitajat tärkeässä roolissa erkauman hoidossa

    Neuvolan terveydenhoitaja on ainoa ammattiryhmä, joka tapaa jokaisen synnyttäneen naisen synnytyksen jälkeen. Näin ollen on ensiarvoisen tärkeää, että heillä on tietoa ja taitoa tunnistaa hoitoa ja kuntoutusta vaativa erkauma.
  • Juoksu - koska aloittaa synnytyksen jälkeen?

    Aurinko paistaa ja ihanat kelit houkuttaa laittamaan juoksulenkkarit jalkaan.Ennen kuin alkaa kirmailemaan sen enempää on hyvä kurkistaa lantionpohjan kuulumiset - erityisesti, jos on vastikään synnyttänyt. 
  • Liikuntaa eri raskauskolmansilla

    Poikkeaako liikuntasuositukset eri raskauskolmansilla? Tulisiko odottavan äidin huomioida erilaisia asioita eri kolmansilla? Onko jokin laji kielletty raskausaikana? Voiko liikunta olla raskaudelle ja sikiölle haitaksi? 

     

  • Valmentaja vauhdittamassa synnytyksestä palautumista

    Valmentajan rooli voi olla hyvin merkittävä asiakkaan fyysisessä, ja miksei henkisessäkin palautumisessa synnytyksen jälkeen. Äidit käyvät neuvolassa jälkitarkastuksessa ja mahdollisesti äitiys-/lantionpohjan fysioterapiassa kerran tai kaksi, mutta tämän jälkeen he siirtyvät suurelta osin muiden liikunta- ja hyvinvointialan ammattilaisten palvelujen ääreen, jolloin myös vastuu palautumisen tukemisesta siirtyy heille.  
  • Voiko vaunulenkeistä saada tehokkaan treenin?

    Vaunulenkeistä voi todellakin saada hyvän treenin, kun työntää vaunuja ryhdikkäästi hyvällä ergonomialla ja käyttää tehokkaasti lihaksia. Kun mukaan lisää vielä muutaman lihaskuntoliikkeen tehokas treeni on valmis.