LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa

LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2:

Lantionpohja vuotaa -

 Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa

Lantionpohjan hyvinvointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tämän 4 osaisen Lantionpohjan hyvinvointi -sarjan tavoitteena on nostaa esiin se, miten lantionpohjan hyvinvointi voi vaikuttaa niin naisten, miesten kuin nuortenkin elämän eri osa-alueisiin.


Lantionpohjan toiminta muuttuu eri elämän vaiheissa. Lantionpohjan hyvinvointi sarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi asioita, jotka voivat vaikuttaa lantionpohjan toimintaan, lantionpohjan tehtävät ja kuinka voit opetella tunnistamaan lantionpohjalihakset. Tässä osassa keskitymme lantionpohjan toimintahäiriöihin ja niiden ennaltaehkäisyyn.


Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa


Lantionpohja, sen toiminta tai toimimattomuus vaikuttaa äärettömän monella eri elämän osa-alueelle. Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.


Mitä Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat?

  • Virtsankarkailu


    Virtsankarkailu on melko yleinen elämänlaatuun vaikuttava asia, joka jaetaan neljään eri pääryhmään. Virtsankarkailun syntyyn voi vaikuttaa moni eri asia, kuten liikkumattomuus, ylipaino, synnytykset, ikääntyminen, lihasten heikkous tai ylijännitys, krooninen yskä, paineensäätelyn ongelmat, tulehdukset ja sairaudet, psyykkiset tekijät yms. On siis selvää, että virtsankarkailu oireena on melko moniulotteinen ja siihen vaikuttaa useat eri asiat.


    Painonhallinta, hyvä lantionpohjan lihaskunto, tupakoimattomuus, ummetuksen hoito ja fyysinen aktiivisuus ehkäisevät virtsankarkailua.


  • Lantion elinten laskeumat


    Lantion elinten laskeuma tarkoittaa tilannetta, jossa lantion sisällä olevat elimet, kuten virtsarakko, kohtu tai peräsuoli pääsee laskeutumaan ja painamaan alaspäin. Erinäisistä syistä tukirakenteet eli lihakset ja sidekudosrakenteet antavat periksi ja laskeuma syntyy. Näitä syitä voi olla mm. ikääntyminen, synnytykset, perimä, paineensäätelyn ongelmat ja sairaudet. Laskeuman oireita ovat mm. paineen tai pullistuman tunne lantionpohjassa ja virtsaamiseen liittyvät oireet.

    Laskeuman astetta voidaan arvioida asteikolla 1-4.


    Ensimmäisen asteen laskeuma on lievä, eikä välttämättä vaikuta millään tavalla elämänlaatuun, kun taas 4. asteen laskeumassa kohtu työntyy kokonaan ulos emättimestä.


  • Yliaktiivinen rakko


    Yliaktiivisessa rakossa virtsarakko supistelee tahattomasti vaikka rakossa ei olisi vielä juurikaan virtsaa. Yliaktiiviseen rakkoon voi liittyä myös pakkotyyppistä karkailua, jolloin virtsaa alkaa myös valua rakosta ennen kuin ehtii vessaan. 

    Ikääntymisen myötä vähentynyt estrogeenieritys voi johtaa limakalvojen kuivumiseen ja sitä kautta aiheuttaa yliaktiivista virtsaamisen tarvetta. Myös iän myötä lantionpohjan lihaksisto löystyy, virtsaputki lyhenee ja virtsaputken sulkijalihaksen toiminta heikkenee. Nämä kaikki voivat altistaa yliaktiiviselle rakolle ja tihentyneelle virtsaamisen tarpeelle.


  • Lantion alueen kivut kuten vulvodynia


    Lantionpohjan alueella voi olla kiputuntemuksia mm. yhdynnässä ja aina ei ole kyse vulvodyniasta vaan lantionpohjan lihasten ylijännitys ja vaikeus rentouttaa saattaa aiheuttaa yhdyntäkipuja.


    Vulvodyniassa kyse on kuitenkin kroonistuneesta kiputilasta ulkosynnyttimien alueella, joka saattaa olla jatkuvaa tai ilmetä kosketuksessa. Vulvodyniassa emättimen alueella löydetään usein selviä kipupisteitä.

    Syyt vulvodynian synnylle voivat olla moninaiset ja vulvodynian hoito vaatiikin usein moniammatillisen, kivunhoitoon erikoistuneen tiimin.


  • Eturauhasen liikakasvu eli prostatahyperplasia


    Ikääntyessä hyvin tavallinen asia miehillä on eturauhasen liikakasvu. Hyvänlaatuinen liikakasvu voi kuitenkin tuoda mukanaan virtsarakon tyhjenemisen ongelmaa, paineentunnetta tai kipua virtsatessa tai siemensyöksyn aikana. 


    Eturauhasten liikakasvua ei voida ennaltaehkäistä, koska isoimmat riskitekijät ovat ikä ja normaali miessukupuolihormonien tuotanto. 


Lantionpohjan hyvinvointineuvoja 

-edistää lantionpohjan terveyttä ja hyvinvointia

Yllä kävimme yleisimpiä lantionalueen toimintahäiriöitä. Kaikki yllä olevat toimintahäiriöt vaikuttavat monelle eri elämänalueelle kuten työhön, parisuhteeseen, sosiaalisiin suhteisiin ja tilanteisiin. 


Hyvä asia on, että näitä kaikkia voidaan hoitaa ja kuntouttaa. Tärkeää on löytää syy ja sitä kautta löydetään paras mahdollinen hoito. Lantionpohjan hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota ajoissa ja kuntoa parantaa ennen kuin ongelmia tulee.


Lantionpohjan toimintahäiriöitä kuntoutetaan useimmiten lantionpohjan fysioterapeutin vastaanotolla. Matka vastaanotolle voi kuitenkin olla pitkä. Matkalla tarvitaan osaavia lantionpohjaan erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia.


Lantionpohjan hyvinvointineuvoja tekee ennaltaehkäisevää työtä lantionpohjan toimintahäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi ja tunnistaa erilaisten elämänvaiheiden vaikutukset lantionpohjan toimintaan. 


Lantionpohjan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on tärkeä osa kansanterveyttä ja sanansaattajia tarvitaan!


HALUATKO OPPIA tuntemaan lisää erilaisia lantion alueen ja lantionpohjan toimintahäiriöitä ? Kouluttaudu lantionpohjan hyvinvointineuvojaksi >>



Kouluttaudu Lantionpohjan hyvinvointineuvojaksi  

Lue lisää ja kouluttaudu

 

Muita blogejamme

Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 1: Kerro kerro kuvastin - Lantionpohjan tunnistaminen peilin avulla
Lantionpohjan hyvinvointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Useat asiat, kuten fyysinen aktiivisuus, inaktiivisuus, hengitys, eri asennot, raskaus ja synnytys, mielen hyvinvointi, stressi,...
Äitiyspilates tukena synnytyksestä palautumisessa
Äitiyspilates on loistava keino tutustua omaan, uudenlaiseen kehoon. Äitiyspilates on turvallinen tapa aktivoida kehoa ja löytää yhteys uudelleen kehon ja...

Jätä kommentti