Hyvä ravitsemustila rakennetaan ennen raskautta

Hyvä ravitsemustila rakennetaan ennen raskautta

Moni havahtuu terveyttä edistäviin ruokavaliomuutoksiin saatuaan tiedon raskaudesta – ja hyvä niin. Raskaus tarjoaa mainion tilaisuuden orientoitua paitsi omaan, myös vatsassa kasvavan pienen ihmeen hyvinvointiin. Nykyään tiedostetaan kuitenkin myös se, että raskautta edeltävällä ruokailulla ja ravitsemustilalla on suuri merkitys raskauden alkamisen, kulun ja lapsen terveyskehityksen näkökulmista. 

Ammattilaisen rooli raskaana olevan tukena on tärkeä.

Jos suunnittelet tai toivot raskautta, voit oheisen listauksen pohjalta varmistaa, tukeeko ruokavaliosi haavetta? Riittää, että suuret linjat ovat kunnossa – ruokavalinnoista stressaaminen tai ruokavalion turha karsiminen ei ainakaan edistä asiaa. Mikäli terveys- tai ruokavalioasiat huolettavat, kannattaa rohkeasti kääntyä ammattilaisen puoleen myös raskautta suunniteltaessa. 

  • Kasviksia ja kuituja. Kasvikset, hedelmät ja marjat tarjoavat täysjyväviljan ohella ravintokuitua ja raskauden kannalta tärkeitä ravintoaineita, kuten folaattia. ´Joka aterialla ja välipalalla jossain muodossa´ on hyvä nyrkkisääntö – eikä annoskoon tai värikirjon suhteen kannata kitsastella. Kasvikunnan tuotteiden ja kuidun määrä ruokavaliossa heijastelee useimmiten ruokavalion kokonaislaatua.

  • Hyvät rasvat. Kasvi- ja kalanrasva sisältää raskauden kannalta ensiarvoisia pehmeitä rasvoja ja välttämättömiä rasvahappoja. Kasviöljyt, kasviöljypohjaiset margariinit, levitteet ja tahnat, öljypohjainen salaatinkastike, rasvainen kala, avokado, pähkinät ja siemenet on syytä ottaa jossain muodossa päivittäiseen käyttöön. Mikäli ruokavalion kokonaisrasvamäärä jää liian niukaksi, painottuu se herkästi elintarvikkeisiin piiloutuneeseen kovaan rasvaan.

  • Juomat. Vesi pesee mehut ja virvoitusjuomat päivittäisenä janojuomana. Maito, piimä ja täydennetyt kasvijuomat tuovat hyvän lisän vitamiineja ja kivennäisaineita ruokavalioon. Kahvin ja muiden kofeiinia sisältävien juomien kulutuksesta on syytä olla tietoinen, jos raskaus on toiveissa. Hyvin runsas kahvinjuonti liittyy usein epäterveelliseen ruokavalioon ja elämäntapoihin, ja voi vaikuttaa raskauden sujumiseen. Alkoholi heikentää sekä naisen että miehen hedelmällisyyttä, mutta maltillinen käyttö ennen raskautta ei ole nykytiedon valossa haitallista.

  • Joustava ruokasuhde. Hyvänä periaatteena kannattaa pitää sitä, että nälkä syödään pois ”kunnon ruoalla”, ja herkut ja jälkiruoat ovat makea bonus päälle. Kun ensisijaisesti valitaan fiksuista raaka-aineista valmistettua perusruokaa, on sopiva ruokamäärä suurempi kuin mihin moni on tottunut. Rohkea syöminen ja kehon nälkä- ja kylläisyysviestien kuuntelu aterioilla sammuttaa pohjattomat mieliteot ja tarpeen ehdottomuuksiin. Syömisen tasapainotila, jossa sekä keho että mieli voivat aidosti hyvin, on kaikkein tärkeintä raskaaksi tulon kannalta.

Mikäli toimit terveys-, liikunta- tai hyvinvointialalla ja haluat oppia aiheesta enemmän, Äitien ravinto-ohjauksen peruskoulutus voi olla sinua varten. Koulutus toteutetaan verkossa 18.-24.5.2020 välisenä aikana. Lisätietoa ja ilmoittautumislinkki löytyy täältä. Tervetuloa mukaan!

Haluatko oppia lisää äitien ravinnosta synnytyksen jälkeen?

Seuraava Äitien ravinto-ohjauksen -peruskoulutus toteutetaan verkossa 18.-24.5.2020 välisenä aikana. 

 

Äitiysliikuntablogi

KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.