Älä valmenna ilman äitiyscoachingtaitoja

Älä valmenna ilman äitiyscoachingtaitoja


Haluatko tehdä työtä vaikuttavasti sekä kokonaisvaltaisemmin? Tuntuuko, että et pysty ohjaajana auttamaan äitejä niin paljon kuin haluaisit? Huomaat asiakastyössä, että äidin hyvinvointi ei vahvistu, ruokailutavat eivät muutu tai liikunnan iloa ei löydy. Periaatteessa kaikki sujuu niinkuin pitää, annat oikeanlaisia ohjeita ja asiakas kiittää iloisesti lähtiessään. Mutta silti tulokset eivät vastaa välttämättä kummankaan osapuolten toiveita.


Moni äitiysliikuntavalmentaja painii tuon riittämättömyyden tunteen parissa. Tuntuu, että ohjausprosessista puuttuu jokin näkymätön pala, jotta se olisi kokonainen.


Tuo pala on äitien psyykkinen valmennus eli äitiyscoaching.


Mistä äitien liikuntatottumukset, ruokailutavat tai hyvä fiilis lähtevät? Mielestä. Ajatuksista, tunteista ja usein piilossa olevista uskomuksista.

Et voi valmentaa kokonaisvaltaisesti ilman mielen valmennusta 

Kun äiti tulee asiakkaaksesi, hän kaipaa ehkä uutta intoa liikunnan parissa, terveellisempää ruokavaliota tai yleistä hyvänolon virettä arkeen. Mistä äitien liikuntatottumukset, ruokailutavat tai hyvä fiilis lähtevät? Mielestä. Ajatuksista, tunteista ja usein piilossa olevista uskomuksista.


Jos ohjaat äitiä ilman mielen valmennusta, on onnistumisen lähtökohta varsin haastava. Liikunnan, ravinnon ja hyvinvoinnin ohjeistaminen ilman mielen valmentamista on kuin talonrakentamista ilman perustuksia. Kestävä pohja puuttuu. Onnistunut ohjaus edellyttää äitiyscoaching-taitoja.


Mitä on äitiyscoaching? 

Äitiyscoachingin on mentaalivalmennuksen muoto, jonka keskiössä on äiti. Menetelmät toimivat niin liikuntaan, ravintoon kuin muihinkin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osa-alueiden ohjaustyössä.


Äitiyscoachingin ydin on tarkastella asiakkaan elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti ja äidin omaa tietoisuutta sekä itsetuntemusta vahvistaen. Valmennus tuo äidin voimavarat esiin sekä mahdollistaa konkreettiset askeleet kohti asiakkaan toivomaa ratkaisua tai tulevaisuutta. Valmentajalle äitiyscoaching-taidot ovat inspiroiva matka uuteen, jossa opit näkemään näkymättömän ja kuulemaan sanomattoman. Taitosi kohdata asiakas aidosti syvenee ja tuo merkityksellisyyttä työhön.


Coachingissa valmentaja on rinnallakulkija, joka kysymysten ja harjoitusten kautta saa äidin aukaisemaan ajattelun solmut ja oivaltamaan ratkaisut arjen haasteisiin. Olet valmentajana prosessissa kiinnostunut, tarkkanäköinen ja kannustava ammattilainen, äiti puolestaan oman elämänsä ja muutoksensa asiantuntija.


Voidaan sanoa, että äitiyscoaching on valmentamisen kuninkuuslaji. Kun osaat coachata äitejä, osaat coachata ketä tahansa. Äitiys on ihmisen elämänkaaressa yksi suurimpia muutosmatkoja. Siihen mahtuu kehollisia mullistuksia, identiteetin muutosta, tunne-elämän myllerrystä ja vaikutuksia niin arjessa kuin ajanhallinnassa. Kaikki tämä vieläpä varsin lyhyessä ajassa. Ei siis ole ihme, että moni äiti on välillä vähän hukassa ja tarvitsee rinnalleen kokonaisvaltaisesti ajattelevaa valmentajaa.


Yhdistäessäsi äitiyscoachingin taidot nykyiseen ammattitaitoosi, hiot asiantuntijuudestasi todellisen timantin.


Äitiyscoachingin hyödyt: 

  • lisää motivaatiota
  • lisää vastuunottoa omasta elämästä, tavoista ja valinnoista
  • tukee oma-aloitteisuutta ja päätöntekoa
  • vahvistaa asiakkaan itsensäjohtamisen taitoja
  • tehostaa rutiineja ja toivottuja uusia tapoja
  • kehittää aiempaa luovempaa ja ratkaisukeskeistä ajattelua
  • kirkastaa tulevaisuuden tavoitteita
  • auttaa ymmärtämään omat vahvuudet ja voimavarat
  • tukee tavoitteiden saavuttamista omien arvojen mukaisesti
  • saa ymmärtämään, että matka on merkityksellinen siinä missä päämäärä



Ota valmennusfilosofia haltuusi

Äitiyscoachingin valmennusfilosofia perustuu viiteen peruspilariin. Äitiyscoaching-koulutuksissamme saat nämä mielenvalmennuksen keinot käyttöösi monipuolisten ja käytännönläheisten työkalujen myötä.


Asiakaslähtöisyys


Valmennuksessa asiakas eli äiti määrittelee yhteistyön tavoitteen ja painopisteet.

Valmentaja ei ainastaan jaa omaa tietämystään tai näkemyksiään, vaan vahvistaa asiakkaan oivalluspolkua kohti hänelle sopivia valintoja. Valmennuksessa asiakas on oman elämänsä asiantuntija. 


Voimavarakeskeisyys


Tavoitteiden saavuttaminen tai ongelmien ratkaiseminen ei onnistu puutteisiin nojaten, vaan

voimavaroja hyödyntäen. Valmennuksessa painopiste on asiakkaan vahvuuksissa, taidoissa ja

kyvyissä vaikuttaa omaan elämäänsä. Valmennuksessa äiti löytää itsestään ja elämästään

voimavaroja kulkea kohti tulevaisuutta.


Ratkaisukeskeisyys


Valmennuksen keskiössä on menneisyyden ja ongelmien sijaan ratkaisut sekä tulevaisuuden

toiveet. Menneisyyttä tai ongelmia ei ohiteta, vaan niitä tarkastellaan tulevaisuudesta ja

ratkaisuista käsin. Ratkaisukeskeisyyden ydin on keskittyä siihen, mihin voi vaikuttaa ja tehdä sitä, mikä toimii.


Narratiivisuus


Äitiys ja äidin kokemus elämästä ovat tarinallisia kokemuksia ja tulkintoja. Vaikka asiakkaan

kertomus olisi vain lauseen mittainen, sen äärelle voi valmennuksessa pysähtyä. Narratiivinen

valmentaminen mahdollistaa asiakkaalle uudenlaisen tarinan, joka on toiveikas ja sisältää

muutoksen, jota äiti toivoo.


Merkityksellisyys


Merkityksellisyyden kokemus ja motivaatio ovat olennainen osa muutosta. Sisäisen motivaation syntyminen on tapojen ja tekemisen muuttamisessa.


Haluatko sinä tehdä työtä vaikuttavasti ja kokonaisvaltaisemmin? Tule mukaan äitien psyykkisen valmennuksen peruskoulutukseen ja saat työkaluja mielen valmentamiseen >>


Blogin kirjoittaja Karoliina Beckman (YTM) on äitiyscoachingin pioneeri Suomessa. Hän on tuonut valmennukselliset menetelmät osaksi äitiysalan ammattilaisten työtapaa.


Karoliinan tausta on sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä. Karoliina ei suhtaudu fundamentaalisesti valmentamiseen, vaan ammentaa valmentamisessa eri koulukuntien lähtökohdista. 


Kouluttajana Karoliina on innostava ja hänellä on kyky nähdä jokaisessa äitiysalan ammattilaisessa oma erityinen supervoima.






Blogimme

KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.

Jätä kommentti