Nukkumisasennon merkitys raskausajan kiputiloissa


Tiesitkö, että nukkumisergonomialla voidaan vaikuttaa suuresti erilaisiin kiputiloihin raskausaikana ja synnytyksen jälkeen?


Vietämme sängyssä noin 7-9 tuntia yössä ja se on pitkä aika olla huonossa, epäergonomisessa asennossa. 


Raskaana olevat nukkuvat useimmiten kylkiasennossa

Raskauden edetessä nukkuma-asento vaihtuu usein vatsa -ja selinmakuuasennoista kylkimakuuasentoon. Tämä siksi, koska sikiö saattaa selinmakuuasennossa painaa alaonttolaskimoa ja aiheuttaa äidille pahoinvointia tai verenpaineen laskua. Osalla myös selinmakuuasennossa selkä saattaa kipuilla. Lanneselkään kohdistuu aiempaa enemmän kuormitusta jo päivän aikana, koska kasvava kohtu siirtää painopistettä eteen ja lannerangan notko lisääntyy. Tämä vuoksi selän asennolla yöllä on iso merkitys kokonaisuuden kannalta.


Nukkuma-asentoa helpottamaan kannattaa hankkia ns. pitkiä vartalotyynyjä asennon tueksi. Selkäkivut ja jäykkyyden tunne saattavat helpottaa nopeastikkin, kun asento on hyvä läpi yön. Pitkiä vartalotyynyjä kannattaa olla kaksi, toinen edessä ja toinen selän takana. Näin kyljen kääntäminen on helpompaa, koska tyyny on molemmilla puolilla. Tyynyn tulisi olla riittävän pitkä ja leveä, jotta sen saa nilkkojen, reisien, sekä käsien väliin ja lisäksi se tukee vatsan aluetta edestä. Selän takana oleva tyyny estää kokonaan selälle kääntymistä. Kun tyynyt ovat edessä ja takana voi nukkuja nojata asentoaan hieman enemmän eteen tai taaksepäin ja saada painopisteen pois kokonaan lonkan ja olkapään päältä. Tämä usein helpottaa olkapään ja yläraajan, sekä pakaran ja lonkan alueen puutumista. 


Raskauden aikana muuttuva hormonitoiminta lisää löysyyttä kaikkiin niveliin


Raskauden aikana relaksiinihormonin määrä kehossa nousee ja se aiheuttaa nivelsiteiden löystymistä. Relaksiinin nousun tarkoitus on helpottaa synnytystä, mutta se vaikuttaa kaikkiin kehon niveliin. Niin sanotut liitoskivut eli erityisesti häpyliitoksen, alaselän ja risti-suoliluunivelen kivut on yleisiä raskausajan vaivoja.


Kylkimakuulla maatessa on alempi jalka usein suora ja päällimmäinen jalka sen päällä koukussa. Tässä asennossa päällimmäisen jalan lonkkaan tulee lähennys, joka lisää painetta ja kiertovenytystä häpyliitokseen. Samalla myös päällimmäisen jalan lonkan nivelsiteisiin ja pakaran alueelle kohdistuu jatkuva staattinen venytys. Lonkan sivun ja pakaran kivut ovat myös yleisiä raskaana olevan ja juuri synnyttäneen naisen kiputiloja. Vartalotyyny reisien välissä estää staattisen pitkäaikaisen venytyksen, paineen ja helpottaa kipuja.


Nukkumisergonomia on oleellinen osa kipujen hoitoa, huoltavien ja vahvistavien harjoitteiden, sekä käsittelyn ohella, koska vaikka muut asiat olisivat kunnossa, saattaa pitkään jatkuva huono nukkumisergonomia pitkittää kipujen helpottumista.


Nukkuminen on erityisen tärkeä osa ottaa huomioon valmennettaessa raskaana olevia ja synnyttäneitä äitejä. Äitiysliikunta-Akatemian Äitiysliikuntavalmentaja koulutuksessa opiskellaan raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien nukkumisergonomiaa, kiputiloja ja kuinka valmennettaessa tulee ottaa tämä huomioon.


Blogin kirjoittaja Aino Isotalo

Äitiysfysioterapeutti


Aino on äitiys- ja lantionpohjafysioterapeutti, jolla on vuosien kokemus raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien valmentamisesta ja kuntouttamisesta. 

Kouluttaudu Äitiysliikuntavalmentajaksi!

Äitiysliikunnan osaajia tarvitaan. Syvennä osaamistasi, erikoistu ja erottaudu!

 

Blogimme

KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.