Miksi Äitiysliikuntavalmentajaksi kouluttautuminen kannattaa?

Miksi Äitiysliikuntavalmentajaksi kouluttautuminen kannattaa?


Olen kouluttanut Suomessa valtakunnallisesti liikunta- ja hyvinvointialan ammattilaisia jo lähes kymmenen vuoden ajan sekä tehnyt pitkään töitä itse kuntoutuksen, valmentamisen sekä yksilö- ja ryhmäohjauksen parissa. Liikunta- ja hyvinvointikentällä on useita erityisryhmiä, joiden valmentamiseen tarvitaan jonkin asteista erityisosaamista. 


Olen huomannut, että useilla ammattilaisilla niin sanotusti tippuvat hanskat tiskiin siinä vaiheessa, kun heidän asiakkaansa raskautuvat. Ammattilaiset etsivät tietoa turvallisista raskausajan ja synnytyksen jälkeisistä harjoitteista, mutta silti mieltä usein painaa ajatus 


entä jos teen jotain väärin?” tai ”voinko saada asiakkaalleni ja raskaudelle jotain vahinkoa aikaiseksi?


Tämä on johtanut monessa tapauksessa jopa valmennuksen tauottamiseen, koska koetaan epävarmuutta asiakkaan tukemiseksi tässä mullistavassa ajassa.


Tietoa ei ole riittävästi raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien valmentamisesta


Olen nähnyt kouluttajan näkökulmasta sen, miten ja millä laajuudella raskausaikaa ja synnytyksestä palautumista käsitellään erinäisissä koulutuskokonaisuuksissa. Sekä minulla että useilla ammattilaisilla on sama kokemus; tietoa ei tule vielä riittävästi raskaana olevien ja synnyttäneiden valmentamisesta sekä turvallisesta ohjaamisesta. Tästä syystä itse asiassa lähdimme muutamia vuosia sitten rakentamaan ja kehittämään Äitiysliikunta-akatemian koulutuksia liikunta- ja hyvinvointialan ammattilaisille.


Useat koulutuksiimme tulevat kertovat haluavansa erikoistua äitiysliikunnan maailmaan, mikä on hieno asia! 


Ajattelen myös niin, että ihan jokainen valmennus- ja ohjauskentällä työskentelevä valmentaja, personal trainer, ryhmäliikuntaohjaaja, liikuntaneuvoja, fysioterapeutti sekä liikunnanohjaaja hyötyy varmasti äitiysliikunnan erityisosaamisesta. 


Valtaosa suomalaisista naisista on kuitenkin jossain elämänsä vaiheessa joko hankkiutumassa raskaaksi, raskaana tai synnyttäneitä. Opiskelemamme asiat Äitiysliikuntavalmentaja -koulutuskokonaisuudessa kattaa osaamista laajalle naiseuden ajanjaksolle. Opiskeltavat asiat eivät siis pelkästään valmista raskauden aikaiseen liikkumiseen tai synnytyksestä palautumisen tukemiseen, vaan samat asiat pätevät niin nuorien kilpaurheilijoiden kuin vaihdevuosi-iänkin ylittäneiden naisten kanssa.


Lisää Äitiysliikunnan ammattilaisia tarvitaan

Suomessa syntyy n.60 000 lasta vuosittain. Julkisen sektorin resurssit ovat rajalliset palvelemaan raskaana olevia ja synnyttäneitä äitejä. Yksityisiä toimijoita tarvitaan tarjoamaan äitiysliikunta palveluita.


Syvennä osaamistasi äitiysliikuntaan ja tule mukaan Äitiysliikuntavalmentaja-koulutukseemme.

Koulutus koostuu neljästä koulutuskokonaisuudesta; Äitiysliikunnan perus- ja jatkokoulutuksesta, Vatsalihasten erkauma -peruskoulutuksesta sekä Äitien ravinto-ohjauksen peruskoulutuksesta. Koulutuskokonaisuuteen kuuluvat myös syventävät, verkko-opintoina käytävät lisäosat. Mikäli osaamisen laajentaminen kiinnostaa, tarjoamme myös Lantionpohjan peruskoulutuksia sekä MamaMassage -äitiyshieronnan peruskoulutusta ammattilaisille.



Blogin kirjoittaja Sofia Vesa

Äitiysliikunta-akatemian pääkouluttaja


Sofia rohkaisee kaikkia liikunta- ja terveysalan ammattilaisia kouluttautumaan ja erikoistumaan äitiysliikuntaan.


Kouluttaudu Äitiysliikuntavalmentajaksi!

Äitiysliikunnan osaajia tarvitaan. Syvennä osaamistasi, erikoistu ja erottaudu!

 

Blogimme

KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.