Lantionpohjan kireys ja sen hoitaminen

Lantionpohjan kireys ja sen hoitaminen


Virtsankarkailu ja tiheä virtsaamisen tarve yhdistetään tyypillisesti heikkoon lantionpohjan lihaksiston kuntoon. Mitä jos kertoisinkin, että lantionpohjan lihaksistosi onkin liian kireä ja yliaktiivinen ja säännöllisen harjoittelun sijasta tarvitsisitkin enemmän rentoutusharjoituksia?


Lantionpohjan kireys karkailun syynä? 

Tiesitkö, että virtsankarkailun tai lantionpohjan oireiden syynä ei läheskään aina ole heikko lantionpohjan lihaksisto, vaan usein syynä onkin juuri ylikireät lihakset?


Harrastan itse latinalaistansseja. Olen useamman kerran kuullut tanssijoiden pohtivan keskenään, miksi heillä on tihentynyt tarve käydä pissalla jopa kesken tanssitunnin, vaikka eivät ole koskaan synnyttäneet tai olleet raskaana. Myöskään aktiivinen lantionpohjan treeni ei ole asiaa ratkaissut, vaan joillakin jopa pahentanut vaivaa. 


Lantionpohjassa sijaitsee lihaksia kolmessa eri kerroksessa. Kuten muuallakin kehossa, myös lantionpohjaan voi kehkeytyä ylikireyttä, mikäli lantion seutu on jatkuvasti kovalla käytöllä ja aktiivinen. Erityisesti tanssijat, voimistelijat ja sellaisten lajien harrastajat, joissa vaaditaan tiukkaa keskivartalon hallintaa, altistavat lantionpohjan ylikireyden syntymiselle. 


Ylikireä lihaksisto voi oireilla hyvin samantyylisesti, kuin heikkokin; mahdollistaa virtsan-, kaasun- ja ulosteenkarkailun liikunnan ja ponnisteluiden aikana. Ylikireys voi vaikuttaa myös seksuaalitoimintoihin ja aiheuttaa esimerkiksi yhdyntäkipuja.


Sisätutkimus lantionpohjan tutkimisen apuna


Lantionpohjan fysioterapeuttina teen pääasiallisesti asiakkailleni sisätutkimuksen, jonka avulla saan selvitettyä laajastikin lantionpohjan lihaksiston tilanteen ja toimintakyvyn. Sisätutkimus on tärkeä osa kokonaistutkimusta, sillä sen lisäksi, että siitä saa tärkeää informaatiota, jota ei päältäpäin näe, sitä pystyy myös käyttämään hoitokeinona. Lantionpohjan kireyttä ja mahdollisia arpikudoksia olisi hyvä käsitellä muun manuaalisen terapian lisäksi myös alateitse oireiden alueelta.


Lantionpohjan tutkiminen ja kuntoutus koulutuksessa tutustumme tarkemmin lantionpohjan toimintaan, lihasvoiman ja rentouden tutkimiseen, emg-mittauksiin sekä manuaaliseen käsittelyyn. Tutustu koulutukseen tarkemmin tästä.



Lantionpohjan rentoutuksen kotihoitovinkki


Helppo tapa rentouttaa lantionpohjan lihaksistoa on hengitysharjoitukset. 

Asetu selinmakuulle, jalkapohjat yhteen, polvet avattuna sivulle. 

Tässä asennossa saat hyvän venytyksen reiden lähentäjälihaksiin. 

Aseta kädet alavatsalle. Hengitä syvään sisään ja anna alavatsan kohota. 

Päästä lantionpohja täysin rennoksi. 

Uloshengityksellä on luonnollista tuntea kevyttä aktivaatiota lantionpohjassa. 

Toista hengityksiä 10 kertaa.


Blogin kirjoittaja Sofia Vesa

Äitiysliikunta-akatemian pääkouluttaja


Sofia on äitiys- ja lantionpohjafysioterapeutti, jolla on vuosien kokemus liikunta- ja terveysalan ammattilaisten kouluttamisesta. 



Lantionpohjan tutkiminen ja kuntoutus koulutus on käytännönläheinen ja syventävä koulutus lantionpohjan tutkimisesta ja kuntoutumisesta!


 

Blogimme

KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 2: Lantionpohja vuotaa - Ennaltaehkäise ja hoida lantionpohjan toimintahäiriöt ajoissa
Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat olla seurausta jostakin elämässämme tapahtuneesta tai toisaalta toiminnan häiriöt voivat tuoda mukanaan asioita, jotka vaikuttavat elämänlaatuumme.