LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 1:

Kerro, kerro kuvastin 

- Lantionpohjalihasten tunnistaminen peilin avulla

Lantionpohjan hyvinvointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tämän 4 osaisen Lantionpohjan hyvinvointi -sarjan tavoitteena on nostaa esiin se, miten lantionpohjan hyvinvointi voi vaikuttaa niin naisten, miesten kuin nuortenkin elämän eri osa-alueisiin.

Kerro kerro kuvastin - Lantionpohjan tunnistaminen peilin avulla

Lantionpohja, sen toiminta tai toimimattomuus vaikuttaa äärettömän monella eri elämän osa-alueella. Useat asiat, kuten fyysinen aktiivisuus, inaktiivisuus, hengitys, eri asennot, raskaus ja synnytys, mielen hyvinvointi, stressi, ikääntyminen, ravitsemus tai uni voivat vaikuttaa joko suoraan tai välillisesti lantionpohjan toimintaan.


Edellä oleva lista kuvastaa jo, kuinka tärkeästä lihasryhmästä todella on kyse ja kuinka useat eri asiat vaikuttaa lantionpohjaan… joten Lantionpohja ON TODELLA TÄRKEÄ!

  • Lantionpohja toimii lantion elinten tukena ja kannattelee mm. virtsarakkoa, virtsaputkea, peräsuolta, kohtia ja munasarjoja

  • Lantionpohja tekee yhteistyötä muiden lihasten kanssa ja osallistuu asennon hallintaan, sekä lantion ja alaselän tukeen.

  • Lantionpohja on mukana tilanteissa, joissa vatsaontelon paine kohoaa, kuten ponnistelut, yskiminen, aivastus, nauraminen

  • Lantionpohja vaikuttaa seksuaaliseen nautintoon

Lantionpohjalihakset ovat yksi kehon haasteellisimmista lihasryhmistä harjoittaa, koska ne ovat piilossa luisen lantion sisällä. Lantionpohja on luisen lantiorenkaan sisällä oleva lihasten ja lihaskalvojen muodostama kokonaisuus, joka on monessa kerroksessa ja toimii yhteistyössä muiden lihasten, sekä hengityksen kanssa. 


Lantionpohjan kunto ei näy ulospäin, mutta lantionpohjalihasten toimintahäiriö voi näkyä erilaisina ongelmina kuten virtsan- ilman- ulosteenkarkailuna, laskeumina tai lantion alueen kipuina.


KIINNOSTAAKO LANTIONPOHJALIHASASIAT SINUA >> KOULUTTAUDU LANTIONPOHJAN HYVINVOINTINEUVOJAKSI

Lantionpohjan harjoittelu aloitetaan lantionpohjan lihasten tunnistamisella

Jotta lantionpohjalihaksia voi alkaa harjoittaa, pitää lantionpohjalihakset ensin löytää. Lantionpohjalihasten ympärillä on paljon isoja lihasryhmiä, jotka jännittyvät helposti mukana, kun lantionpohjan lihaksia aktivoidaan. 


Lantionpohjan eriytynyt harjoittelu tarkoittaa sitä, että lantionpohja pystytään aktivoimaan tahdonalaisesti myös yksinään, ilman muiden lihasten mukaantuloa. Tyypillisiä lantionpohjan mukana aktivoituvia lihaksia on pakaralihakset ja vatsalihakset. Treeni voi mennä ns. pakaroille. Siksi lantionpohjalihasten harjoittelu aloitetaan aina erilaisilla lantionpohjan tunnistamisharjoituksilla.

Tunnistamiseen on paljon erilaisia tapoja:


  • Mielikuvat

  • Kosketus

  • Peili

Lantionpohjan fysioterapeutit, lääkärit ja terveydenhoitajat voivat testata lantionpohjan toimintaa sormin tekemällä sisätutkimuksen, ultraäänilaitteella tai emg -mittauksella, mutta edellä mainitut asiat ovat kätevä apu itsetutkiskeluun.


Peiliä voit hyödyntää esimerkiksi lantionpohjan supistuksen ja rentouden tunnistamisessa.


Naiset voivat kokeilla seuraavaa:

Asetu kyykkyyn tai selinmakuulle sängylle, nappaa käsipeili käteen ja kurkista. 

  • Supistuuko peräaukko, emättimen suu ja kohoaako virtsaputken suu kevyesti ylöspäin kun supistat lantionpohjaasi?

  • Rentoutuuko lantionpohja kun rentoutat lihakset? 

  • Yskäise. Tunnetko painetta ulospäin?

Miehet voivat kokeilla seuraavaa:  

Mene ison peilin eteen niin, että näet itsestäsi vähintään puoli vartaloa.

  • Mene peilin eteen, jännitä lantionpohjalihaksia  ja katso kohoaako kivekset ja penis ylöspäin?

  • Laskeutuuko kivekset, kun rentoutat lantionpohjaa?

  • Yskäise. Nouseeko rakenteen ylöspäin?



Seuraavalla videolla näet Äitiysliikunta-Akatemian Merja Kyhyräisen ohjaaman lantionpohjalihasten tunnistamisharjoituksen. Merja on terveydenhoitaja, lantionpohjan hyvinvointineuvoja, joka on erikoistunut seksuaaliterveyteen. 


Video on osa “Tipattoman tammikuun” lantionpohjalihasten treeniohjelmaa. 

Lantionpohjalihasten treeniohjelma on ilmainen, voit ladata sen itsellesi tästä >> 


Tipattoman tammikuun tavoitteena on lisätä tietoutta lantionpohjalihasten harjoittelusta ja aktivoida harjoittamaan tätä tärkeää lihasryhmää. Kampanja on tehty yhteistyössä Treenikavereiden ja Lunetten kanssa. 


TULOSSA WEBINAARI LIIKUNTA- JA TERVEYSALAN AMMATTILAISILLE

LANTIONPOHJA -EROON EPÄVARMUUDESTA

Miksi lantionpohjan ongelmista ei puhuta? Miksi asiakkaat eivät aina saa tarvitsemaansa apua ongelmaansa?


KOULUTTAUDU LANTIONPOHJAN HYVINVOINTINEUVOJAKSI

LUE LISÄÄ JA KOULUTTAUDU

 

MUITA BLOGEJAMME

375€ satsauksella 1800€ lisätulo, lue miten eräs Äitiysliikuntavalmentaja sen teki.
Otsikko on raflaava ja voi kuulostaa huijaukselta. Mekin mietimme, voiko näin kirjoittaa. Raflaavuudesta huolimatta ja mielikuvaa uhmaten, päätimme kirjoittaa mielestämme...
KLITORIKSEN KADOTETTU HISTORIA
Klitoris tunnetaan nykyään jo varsin hyvin, mutta historiassa on ollut käänteitä, jolloin se on poistettu kokonaan anatomian kirjoista. Mielenkiintoista eikö?
Tiedote: Virtsa karkaa jopa joka neljännellä naisella - ongelmaa taklataan moniammatillisella lantonpohjakoulutuksella
Virtsankarkailu heikentää monen elämänlaatua merkittävästi. Norjalaistutkimuksen mukaan jopa joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta. Suomalainen Äitiysliikunta-Akatemia on kehittänyt ongelman ehkäisemiseksi täysin...
Ei enää lippulappuja - Pilatesharjoitteet osaksi neuvolakäyntiä?
Raskauden jälkeen synnyttänyt äiti tarvitsee lantionpohjaa vahvistavia sekä vatsan syvän tuen harjoitteita palautumisen tueksi. Mistä synnyttäneet naiset saisivat harjoitteluun opastusta?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 4: Lantionpohja ja seksuaalinen nautinto -onko niillä yhteyttä?
Sukuelimet sijaitsevat lantionpohjassa. Millainen on lantionpohjan rooli seksuaalisen nautinnon kokemisessa ja miten lantionpohjan harjoitukset voivat tukea seksuaalista hyvinvointia?
LANTIONPOHJAN HYVINVOINTI OSA 3: Harjoitteletko lantionpohjalihaksia oikein?
Tiesitkö, että aina liikkuessasi lantionpohja toimii automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee jännittää sitä tietoisesti esimerkiksi tuolilta ylösnousun tai juoksun aikana?⁠