Oikeanlainen ravinto edistää synnytyksestä palautumista

Raskaus ja synnytys tuovat naisen keholle monia suuria muutoksia. Raskauden aikana vatsan alueen kudokset ja lantionpohja joutuvat kovan mekaanisen paineen kohteeksi ja venyvät. Tämän lisäksi vielä synnytys ja synnytystapa vaikuttavat kudoksiin. 

Sektiosynnytyksen jälkeen toivutaan leikkauksesta, jossa ravinnolla, on suuri merkitys haavan paranemisessa, sekä tulehdusten lievittämisessä. Myös alatiesynnytyksessä mahdollisesti syntyneet repeämät tai episiotomiahaava tarvitsevat parantuakseen monipuolista ravintoa.

Ravinto vaikuttaa mielialaan ja imetykseen

Tuoreelle äidille kertyy usein univajetta. Tämä ja hormonien vaikutus voi näkyä mm. mielialojen vaihteluna. Tässä vaiheessa sokerin vähentäminen ja riittävä proteiinin, kuitujen ja hyvien rasvahappojen saanti auttavat, koska ne saavat verensokerin pysymään tasapainossa.

Täysimetyksen alkaessa synnytyksen jälkeen äidit tarvitsevat muutaman sata ekstrakaloria vuorokaudessa. Tällöin riittävä hyvien hiilihydraattien, vitamiinien sekä rasvahappojen saannin turvaaminen olisi tärkeää. 

Ravinnolla on tärkeä rooli vatsalihasten erkauman kuntoutumisessa

Usein vatsalihasten erkauma aiheuttaa turvotusta suolistossa. Toisaalta, myös vatsalihasten erkauman kuntoutusta voi vaikeuttaa jatkuva suoliston turvotustila. Myös ummetus on melko yleistä synnytyksen jälkeen, joten näiden asioiden vuoksi olisi turvattava äidin riittävä nesteen, kuitujen ja pehmeiden rasvojen saanti.

Top 5 tärkeimmät asiat tuoreen äidin ravitsemuksessa:

1. Hyvät hiilihydraatin lähteet, kuten vihannekset, marjat, kaura ja pähkinät auttavat äitiä pitämään verensokerin tasapainossa ja samaan energiaa täysimetyksen aikana.

2. Riittävä vitamiinien ja sinkin saanti kudosten palautumisessa ja tulehdusten ehkäisyssä.

3. Riittävä proteiinin saanti mahdollisten haavojen tai repeämien parantumisen kannalta, sekä tasapainottamaan verensokeria.

4. Hyvät rasvahapot sidekudosten elastisuuteen, paranemiseen ja imetyksen aikaiseen monipuoliseen ravintoon.

5. Riittävästi kuituja ja nestettä. Auttaa mahdollisen ummetuksen helpottamiseen, sekä verensokerin tasapainottamiseen.

Haluatko oppia lisää synnyttäneen ja raskaana olevan naisen ravitsemuksesta? Lue lisää >>

2019-10-07T19:46:22+00:00

Leave A Comment